Få styr på angsten
Få styr på angsten
Angstlidelser rammer 5-10 % af alle børn. FÅ STYR PÅ angsten er et forældrebaseret selvhjælpsprogram, der udføres i grupper. Programmet varer i alt 10 uger og udføres af jer selv i hjemmet sammen med jeres barn.
Programmet er udviklet af Center for Angst ved Københavns Universitet, og det har god effekt. Forskning har vist, at FÅ STYR PÅ angsten gav forældre til børn med angst gode muligheder for at hjælpe deres børn med at overvinde angsten.
Det kan være svært at vide, om ens barn er angst. Her kan du læse om de mest almindeligt forekommende former for angst.
Læs om forskellige typer af angst
Nogle børn har svært ved at være væk fra en eller begge af deres forældre. Barnet er bange for hvad, der kan ske med dets forældre eller barnet selv, når de er adskilt. Barnet kan være bange for, at forældrene kommer slemt til skade, dør, eller at de aldrig ses igen.
Barnet kan også være bange for at blive taget f.eks. af en tyv eller blive væk, så det aldrig vil få forældrene at se igen. Barnet har ofte hovedpine, kvalme eller følelsen af at skulle kaste op, når det skal forlade hjemmet eller være væk fra dets forældre.
Nogle børn er så bange, at det forhindrer dem i at deltage i alderssvarende aktiviteter, f.eks. at gå i skole, sove alene ude hos venner eller familie.
Nogle børn oplever en ekstrem angst for en bestemt situation eller genstand. Dette kan være f.eks. hunde, mørke, transportmidler eller elevatorer.
Barnet kan være så bange, at alene tanken om det frygtede vil udløse angst. Barnet kan reagere med gråd, rysten/skælven i kroppen, hjertebanken, sved eller blive vrede over at skulle være i nærheden af det frygtede.
Angsten forsvinder typisk, når barnet fjerner sig fra det frygtede. Børn med specifikke fobier vil derfor prøve at undgå at være i nærheden af de ting eller situationer, som de er bange for.
Nogle børn bekymrer sig om alt. Barnets bekymring fylder en uhensigtsmæssig stor del af hverdagen. Barnet kan bekymre sig om f.eks. om at blive syg eller komme til skade, om at lave fejl eller gøre ting forkert, om andre vil kunne lide dem, terror, kriminalitet og lignende.
Barnet vil i perioder bekymre sig meget, men i andre perioder mindre. Mange bekymringer starter med ”Hvad nu hvis…”. Barnet har svært ved at stoppe sine bekymringer selv.
Barnet prøver at kontrollere, hvad der sker omkring dem, så de hele tiden kan forudse, hvad der vil ske. Barnet har ofte ondt i maven, svært ved at koncentrere sig, fordi de er trætte, og har svært ved at falde i søvn.
Barnet kan ligge i timevis om aftenen og tænke og tænke og tænke på hvad, der kan ske.
Hvis I kan genkende jeres barn i en eller flere af disse beskrivelser, bør I overveje at deltage.
Om I skal deltage eller ej afhænger af, hvorvidt I oplever, at jeres barns angst/ængstelighed forstyrrer barnets mulighed for at gøre det, andre børn på samme alder kan og gør.
Hvis I ønsker at deltage, skal I, som forældre, udfylde et spørgeskema og deltage i en visiterende samtale, hvor vi vurderer om programmet vil være velegnet til jeres barn.
Hvis I ønsker at deltage
OBS! Der er ikke åbent for tilmelding i øjeblikket. Når der åbnes for tilmelding vil det fremgå her på siden, samt på Aula
Hvis I kan genkende angst hos jeres barn og ønsker at deltage i FÅ STYR PÅ angsten eller ønsker nærmere information, vil vi opfordre jer til at kontakte os via nedenstående oplysninger.
I vil derpå få tilsendt de relevante papirer elektronisk forud for visitationssamtalen.
Næste hold afvikles i vinteren 2024/25.
Kontaktoplysninger
Kontakt os gennem mailen moellevejen@fredensborg.dk og husk at skrive navn på jeres barn samt telefonnummer, så vi kan kontakte jer og sende jer visitationspapirerne gennem et sikkert system.
Nogle børn er meget bange for sociale situationer, og for at andre skal tænke dårligt om dem. Barnet er ofte meget genert og tilbageholdende i selskab med andre.
Barnet kan være bange for at tale højt i klassen, spørge andre om de vil lege, om de må være med i gruppen, eller spise foran andre. Barnet er bange for, at andre skal synes, de gør noget ”pinligt” eller ”flovt”.
Barnet vil ofte undgå fremmede, uvante, sociale situationer, men nogle børn vil også undgå klassesammenhænge, selvom de kender børn og lærere. Fordi barnet ofte trækker sig fra lege, vil det kunne opleve at være socialt isoleret, selvom barnet måske er vellidt blandt andre.