Borgerrådgiveren
Det kan borgerrådgiveren
- Borgerrådgiverens opgave er at forbedre samtalen mellem dig og kommunen.
- Borgerrådgiveren hjælper dig med at forstå regler for sagsbehandling og hvordan du kan klage over kommunen.
- Borgerrådgiveren er en neutral og uafhængig person.
- Borgerrådgiveren er ansat af byrådet men arbejder uafhængigt af kommunens administration.
Henvendelse til borgerrådgiveren er gratis for alle, uanset om du er privatperson eller fra en virksomhed. Du kan kontakte via mail, telefon eller aftale et personligt møde.
Borgerrådgiver Gülüm Yalcin træffes mandag, onsdag og fredag kl. 10-14 på telefon 20 57 33 14 eller på borgerradgiver@fredensborg.dk
Det kan borgerrådgiveren
Borgerrådgiveren kan f.eks.:
- Forklare, hvordan et brev eller en information fra kommunen skal forstås
- Hjælpe og vejlede borgere, som har svært ved at forstå en afgørelse eller konsekvenserne af afgørelsen
- Hjælpe med at finde rundt i organisationen og skabe kontakt til en relevant medarbejder
- Give information og rådgive om sagsbehandlingsprocedurer og klagemuligheder
- Gå ind i sager, hvor borgeren er utilfreds med kommunens sagsbehandling, sagsbehandlingstid eller personalets optræden
- Genskabe dialogen eller mægle mellem borgeren og kommunen, hvis der er opstået en uoverensstemmelse eller konflikt
- Bruge borgernes oplevelser til at komme med forslag til, hvordan kommunens sagsbehandling kan blive bedre.
- Behandle klager over det faglige indhold i afgørelser, som kommunen har truffet
- Behandle klager, som behandles af andre administrative klageinstanser – f.eks. Familieretshuset eller Ankestyrelsen
- Behandle klager vedrørende sager, der er indbragt for Ombudsmanden, de kommunale tilsynsmyndigheder eller domstolene
- Behandle klager over politiske beslutninger
- Ændre eller træffe afgørelser.