Styrelsesvedtægt 2026 - 2029
Byrådet
§ 1. Fredensborg Byråd har 27 medlemmer.
Stk.2. Byrådet vælger en borgmester, en første viceborgmester og en anden viceborgmester, jf. § 6 i lov om kommunernes styrelse (i det følgende kaldet styrelsesloven).
§ 2. De nærmere regler om forberedelse, indkaldelse og afholdelse af Byrådets møder fastsættes i Byrådets forretningsorden (i det følgende kaldet forretningsordenen), jf. styrelseslovens § 2.
Borgmesteren
§ 3. De nærmere regler om Borgmesterens opgaver i forbindelse med Byrådets møder fastsættes i forretningsordenen, jf. styrelseslovens §§ 8 og 30.
§ 4. Borgmesteren har den øverste daglige ledelse af kommunens administration og varetager de funktioner, der fremgår af styrelseslovens kapitel IV.
Stk.2. Borgmesteren sørger for, at der om sager, der hører under et udvalgs område, indhentes de nødvendige erklæringer fra udvalget, inden Byrådet træffer beslutning i sagen.
Stk.3. Borgmesteren påser sagernes ekspedition, herunder at de ikke forsinkes unødvendigt. Borgmesteren kan forlange enhver oplysning af udvalgene og af de ansatte om sager inden for deres område og om sagernes ekspedition.
§ 5. Borgmesteren sørger for, at der ikke afholdes udgifter eller oppebæres indtægter uden nødvendig bevilling, og at udgifter og indtægter bogføres efter de regler, der er fastsat af Indenrigs- og Boligministeriet og Byrådet. Hvis Borgmesteren mener, at der er disponeret uden nødvendig bevilling, skal spørgsmålet forelægges for Byrådet.
Udvalgene og almindelige regler for deres arbejde
§ 6. Der nedsættes følgende udvalg:
- Økonomiudvalget
- Udvalget for Plan og Trafik og Klima
- Udvalget for Natur, Miljø og Bæredygtig udvikling
- Udvalget for Børn og Skole
- Udvalget for Fritid og Idræt
- Udvalget for Kultur
- Udvalget for Social, Ældre og Sundhed
- Udvalget for Erhverv, Beredskab og Byliv
§ 7. Hvert udvalg fører en beslutningsprotokol, hvori udvalgets beslutninger indføres. Efter hvert møde underskrives digital beslutningsprotokol af de medlemmer, der har deltaget i mødet. Ethvert af udvalgets medlemmer kan forlange at få sin afvigende mening kort tilført beslutningsprotokollen og ved sager, der skal sendes til anden myndighed, kan medlemmet kræve, at denne myndighed samtidig orienteres om indholdet af protokollen. Når sagen fremsendes, kan det pågældende medlem også få en begrundelse for sit standpunkt sendt med, jf. styrelseslovens § 20, stk.3.
§ 8. Hvis et stående udvalg vil foretage dispositioner, der har væsentlig betydning for et andet udvalg, skal der forhandles med dette udvalg inden iværksættelsen, i fornødent omfang med inddragelse af Borgmesteren, jf. styrelseslovens §§ 21 og 31a.
§ 9. De stående udvalg sørger for, at bevillinger og rådighedsbeløb, der er tildelt udvalget, ikke overskrides. Udvalgene indstiller til Byrådet gennem Økonomiudvalget, hvis yderligere bevillinger er ønskelige eller nødvendige.
Økonomiudvalget
§ 10. Økonomiudvalget består af Borgmesteren, der er formand for udvalget, og 12 af Byrådets øvrige medlemmer.
Stk.2. Udvalget skal varetage den umiddelbare forvaltning af de områder, der er nærmere beskrevet i styrelseslovens §§ 18, 21 og kapitel V.
Stk.3. Udvalget varetager kommunens ejerinteresser i Nordsjællands Brandvæsen, Nordsjællands Park og Vej, Fredensborg Forsyning og andre forsyningsselskaber, herunder fælleskommunale forsyningsselskaber.
Stk.4. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af løn- og personaleforhold inden for alle kommunens administrationsområder. Udvalget fastsætter regler for Borgmesterens og administrationens behandling af personalesager.
Stk.5. Udvalget varetager kommunens økonomiske planlægning og har ansvaret for kommuneplanlægningen og for en samordnet løsning af kommunens planlægningsopgaver. Udvalget fastlægger de fælles planforudsætninger og hjælper de stående udvalg med at tilvejebringe det nødvendige grundlag for udvalgenes planlægningsopgaver. Udvalget fastsætter generelle regler for, hvordan planerne skal tilvejebringes. Udvalget sørger for, at der udarbejdes økonomiske konsekvensberegninger af de udarbejdede planforslag og foretager indstilling til Byrådet om planforslagene. Udvalgets erklæring skal indhentes om enhver sag, der vedrører kommunens planlægningsopgaver, inden sagen forelægges for Byrådet til beslutning.
Stk.6. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af
- køb, salg og pantsætning af fast ejendom
- bortforpagtning af grundarealer og udlejning af kommunens faste ejendomme, dog bortset fra boliger til ældre,
- anvendelsen af alle frie kommunale bygninger og arealer, som ophører med at blive brugt til en aktivitet under et udvalg,
- myndighedsopgaver i medfør af almenboliglovgivningen samt lån og garanti til beboerindskud
- kommunens egne IT-forhold, herunder IT-udvikling og sikkerhed
- indsatsen vedrørende socialt bedrageri og kontrol med udbetaling af rette ydelser.
Stk.7. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om kommunens kasse- og regnskabsregulativ, jf. styrelseslovens § 42, og revisionsregulativ.
§ 11
Økonomiudvalget fastsætter regler om
- budget- og bevillingskontrol, jf. § 12
- forsikring af kommunens værdier
- kommunens indkøbsfunktioner
§ 12
Økonomiudvalget fører tilsyn med
- at forvaltningen af økonomiske midler er forsvarlig og sker i overensstemmelse med Byrådets beslutninger
- at forvaltningen af kommunens kasser og kommunens regnskabsføring er forsvarlig
- at de bevillinger og rådighedsbeløb, som er vedtaget i årsbudgettet eller ved særlig beslutning, ikke overskrides uden Byrådets samtykke
- at kommunens arkivalier opbevares på betryggende måde
- løn- og ansættelsesforhold for personale i selvejende institutioner, jf. styrelseslovens § 67.
Udvalget for Plan, Trafik og Klima
§ 13. Udvalget for Plan, Trafik og Klima består af 9 medlemmer.
Stk.2. Udvalget varetager med særlig fokus på en bæredygtig udvikling og grøn omstilling den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver på bygge-, plan-, klima- og trafikområdet i relation til planer, bygninger og trafikforhold, herunder opgaver vedrørende
- administration af planlovgivningen
- bygge- og boligforhold
- bygge- og anlægsarbejder
- navngivning af bygningskomplekser
- cyklismeplan og cykelstrategier
- Agenda 21
- lokalplaner
- servitutter og deklarationer
- helhedsorienteret områdeplanlægning
- klimatilpasningsindsatsen i kommuneplanlægningen
- trafik, gade og vejforhold
- kollektiv trafik
- trafiksikkerhed
- havne, bortset fra Nivå Havn
- varetagelse af kommunale interesser i forhold til havplanlægning
- vejvæsen og snerydning, bortset fra de drifts- og vedligeholdelsesarbejder, samt de anlægsarbejder, som er overdraget til Nordsjællands Park og Vej i henhold til aftalegrundlaget for Nordsjællands Park og Vej.
- mobildækning og digital infrastruktur
Stk. 3. Udvalget varetager bygge- og vedligeholdelsesopgaver vedr. kommunens bygninger og anlæg, i det omfang de ikke er henlagt til andre udvalg, herunder
- projektforslag, myndighedsprojekt og hovedprojekt samt udførelse af kommunale bygge- og anlægsarbejder, efter at samlet godkendelse af projektet og dets økonomi har fundet sted i Byrådet,
- drift, energioptimering og udvendig vedligeholdelse af klimaskærm og tekniske anlæg i samtlige kommunale bygninger med tilhørende arealer og anlæg, som ikke ved denne vedtægt eller Byrådets beslutning er henlagt under et andet udvalg
- indvendig vedligeholdelse i bygninger på Børne- og Skoleudvalgets og Fritids- og Idrætsudvalgets område i samarbejde med disse udvalg
Udvalget varetager klimaindsatsten i forhold til kommunale bygninger og lokale trafikforhold, herunder vedrørende en reduktion i kommunens bygningers CO2 udledning. Udvalget skal indsamle, udvikle og videregive ideer om mere energivenlige løsninger til de øvrige udvalg.
Stk.4. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om
- planstrategi, trafikplaner, kommuneplaner, lokalplaner, samt politikker og handleplaner for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 10,
- takster for ydelser inden for udvalgets område
samt vedrørende institutioner og andre anlæg under udvalgets område
- anlægsplaner og
- ide-/programoplæg, bygge-/anlægsprogram og dispositionsforslag for bygge- og anlægsarbejder.
Stk. 5. Udvalget har også ansvaret for at inddrage en række tværgående temaer i udvalgets arbejde:
- at skabe miljømæssigt forsvarlige løsninger i forbindelse med kommunens bygninger, herunder at anvendelse af og spild af energi og CO2 udledning reduceres
- at der arbejdes med at skabe gode fysiske rammer for den enkelte borgers sundhed
- at der indgår overvejelser om handicapmæssige konsekvenser, herunder at der tilstræbes handicapvenlige løsninger i forbindelse med adgang til offentlige bygninger og arealer.
Stk. 6. Udvalget skal også være opmærksomt på muligheden for at indkalde eksterne aktører til inspirationsmøder i forbindelse med forberedelsen af sager på udvalgets område. I den forbindelse har næstformanden en særlig rolle ved tilrettelæggelsen af inspirationsmøderne. Der afholdes et fællesmøde med Udvalget for Natur, Miljø og Bæredygtig udvikling en gang om året for at koordinere den overordnede strategi for klimaindsatsen og bæredygtig udvikling.
Udvalget for Natur, Miljø og Bæredygtig udvikling
§ 14. Udvalget for Natur, Miljø og Bæredygtig udvikling består af 7 medlemmer.
Stk. 2. Udvalget varetager med særlig fokus på en bæredygtig udvikling og grøn omstilling den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver på områderne for natur, miljø og klimatilpasning, herunder opgaver vedrørende
- cirkulær økonomi, genbrug, genanvendelse og deleøkonomiske muligheder
- vedvarende energi
- klimatilpasning i natur, vandløb og havmiljø
- jordforurening
- naturbeskyttelse
- adgang til naturen, herunder rekreative stier
- vandløb
- kystsikring
- landskab, skove og søer
- fremme af biodiversitet.
- invasive arter
- strande og badevand
- rottebekæmpelse
- tilsyn med virksomheder og landbrug
- fredning
- nationalparker
- Natur- og Klimarådet
- drift, vedligeholdelse og udlejning af kommunens grønne områder, bortset fra de opgaver, der ved denne vedtægt er henlagt til et andet udvalg, eller de drifts- og vedligeholdelsesarbejder, som er overdraget til Nordsjællands Park og Vej i henhold til aftalegrundlaget for Nordsjællands Park og Vej.
Stk. 3. Udvalget varetager kommunens tilsyns-, myndigheds- og planlægningsopgaver vedrørende miljøbeskyttelse, spildevandsområdet, affaldsområdet, varmeområdet og vandforsyningsområdet.
Stk. 4. Udvalget varetager kommunens driftsmæssige interesser i forsyningsselskaberne og Nordsjællands Park og Vej.
Stk. 5. Udvalget skal indsamle, udvikle og videregive ideer om mere bæredygtig udvikling til de øvrige udvalg.
Stk. 6. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om
- miljøplaner, vandplaner, natur- og friluftsplan, varmeplaner, spildevandsplaner, affaldsplaner, politikker og handleplaner inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 10.
- takster for ydelser inden for udvalgets område
samt
- anlægsplaner og
- ide- /programoplæg, bygge-/anlægsprogram og indstilling vedrørende dispositionsforslag for bygge- og anlægsarbejder vedrørende institutioner og andre anlæg under udvalgets område.
Stk. 7. Udvalget skal også arbejde for at inddrage en række tværgående temaer i udvalgets arbejde:
- at der skabes gode rammer for den enkelte borgers sundhed
- at skabe miljømæssigt forsvarlige løsninger i forbindelse med kommunens virksomhed
Stk. 8. Udvalget skal også være opmærksomt på muligheden for at indkalde eksterne aktører til inspirationsmøder i forbindelse med forberedelsen af sager på udvalgets område. I den forbindelse har næstformanden i udvalget en særlig rolle ved tilrettelæggelsen af inspirationsmøderne. Der afholdes fællesmøde med udvalget for Plan, Trafik og Klima en gang om året for at koordinere den overordnede strategi inden for klimaindsatsen og bæredygtig udvikling.
Udvalget for Børn og Skole
§ 15. Udvalget for Børn og Skole består af 9 medlemmer.
Stk.2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver for fortrinsvis børn og unge (0-18 år) vedrørende undervisning og dagtilbud, der ikke ifølge denne vedtægt er henlagt til andre udvalg, herunder opgaver vedrørende
- dagplejen og daginstitutioner inklusive private og selvejende institutioner, som kommunen har indgået overenskomst med for at opfylde kommunens forpligtelser
- puljeordninger og orlovsordninger m.v.
- folkeskolen og andre undervisningstilbud
- skolefritidsordninger
- specialundervisning
- PPR
- UngFredensborg (ungdomsklubber og Ungdomsskolen)
- drift af kommunale institutioner inden for udvalgets område
- samarbejde med private og selvejende institutioner inden for udvalgets område
- aktiviteter i bygninger på udvalgets område
- anskaffelse og vedligeholdelse af inventar i kommunale bygninger og anlæg på udvalgets område
Stk.3. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om
- mål og rammer for skolernes virksomhed
- politikker og handleplaner inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 10
- takster for ydelser inden for udvalgets område
samt vedrørende institutioner og andre anlæg under udvalgets område
- anlægsplaner og
- ide- /programoplæg, bygge-/anlægsprogram og indstilling vedrørende dispositionsforslag for bygge- og anlægsarbejder.
Udvalget for Fritid og Idræt
§ 16. Udvalget for Fritid og Idræt består af 9 medlemmer.
Stk.2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver på fritids- og forebyggelsesområdet, herunder opgaver vedrørende
- det folkeoplysende arbejde
- fritidsaktiviteter for børn, unge og voksne
- Fritidspuljens område
- voksenundervisning
- udlån og udleje af lokaler i kommunale ejendomme til foreninger m.v.
- Idrætscenter Humlebæk
- Gymnastikkens Hus
- Foreningshuset Strandlyst og Foreningshusene Nørredamsvej.
- idrætsanlæg og omkringliggende grønne arealer, bortset fra de drifts- og vedligeholdelsesarbejder, som er overdraget til Nordsjællands Park og Vej i henhold til aftalegrundlaget for Nordsjællands Park og Vej
- Nivå Havn.
- sundhedsfremmende borgerrettede indsatser, herunder forebyggelsesindsatsen
- samarbejde med private og selvejende institutioner inden for udvalgets område
- aktiviteter i bygninger på udvalgets område
- anskaffelse og vedligeholdelse af inventar i de kommunale bygninger og anlæg på udvalgets område
Stk.3. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om
- politikker og handleplaner inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 10.
- regler for udlån og leje af lokaler i kommunens ejendomme og for tilskud til foreninger inden for udvalgets område
- takster for ydelser inden for udvalgets område
samt vedrørende institutioner og andre anlæg under udvalgets område
- anlægsplaner og
- ide- /programoplæg, bygge-/anlægsprogram og indstilling vedrørende dispositionsforslag for bygge- og anlægsarbejder.
Udvalget for Kultur
§ 17. Udvalget for Kultur består af 9 medlemmer.
Stk.2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver på kulturområdet, herunder opgaver vedrørende
- venskabsbysamarbejdet.
- biblioteker
- museer og fortidsminder
- musikskoler og andre musikfaciliteter
- teater- og biografforhold
- børnekultur
- kulturhusene, Fredensborg Bio, Kulturstationen i Humlebæk og Byens Hus Egedal
- Kunstfondens opgaver
- Kulturpuljens område
- kunst i byrummet
- kulturelle aktiviteter på Fredtoften
- Lokalhistorisk arkiv, herunder distribuering og registrering af kunst
- samarbejde med private og selvejende institutioner inden for udvalgets område
- indvendig vedligeholdelse og aktiviteter i bygninger på udvalgets område
- anskaffelse og vedligeholdelse af inventar i de kommunale bygninger og anlæg på udvalgets område.
Stk.3. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om
- biblioteksplaner samt om politikker og handleplaner inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 10
- takster for ydelser inden for udvalgets område.
samt vedrørende institutioner og andre anlæg under udvalgets område
- anlægsplaner og
- ide- /programoplæg, bygge-/anlægsprogram og indstilling vedrørende dispositionsforslag for bygge- og anlægsarbejder.
Udvalget for Social, Ældre og Sundhed
§ 18. Udvalget for Social, Ældre og Sundhed består af 9 medlemmer.
Stk.2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver for primært voksne på det sociale og sundhedsmæssige område, herunder opgaver vedrørende
- tilbud til voksne med psykisk og/eller fysisk funktionsnedsættelse
- tilbud for socialt udsatte og borgere med misbrug
- ældrepleje
- træning
- sundhedspleje (småbørnsbesøg, skolesundhedspleje)
- kommunal tandpleje (børn og ungetandpleje, omsorgstandpleje og specialtandpleje)
- samarbejde med regionen om sundhedsområdet
- sundhedsaftaler
- høring af regionale sundhedsplaner
- samarbejdet med almen praksis
- patientrettet forebyggelse, forløbsprogrammer m.v.
- sundhedspolitikken
- tilbud til børn med psykisk og/eller fysisk funktionsnedsættelse.
- det specialiserede børneområde
- SSP
- 18 + (forebyggende indsats mod kriminalitet og tryghedsskabende adfærd)
- KUI (koordinerede kommunal ungeindsats)
- FGU (forberedende grunduddannelser for unge)
- opgaver i relation til Ungdommens Uddannelsesvejledning, jf. kap. 2 i lov om vejledning om uddannelse og erhverv
- sundhed og sundhedskoordination i øvrigt, bortset fra sundhedsfremmende borgerrettede indsatser og sundhedspolitikken, jf. ovenfor under § 16, stk.2
- frivillig social indsats
- den almene boligsociale indsats
- opgaver vedrørende kommunens sociale institutioner, herunder ældre- og plejeboliger, samt botilbud
- samarbejde med regionale og private institutioner inden for udvalgets område samt selvejende institutioner, som Byrådet har indgået overenskomst med for at opfylde kommunens forpligtelser efter social- og sundhedslovgivningen
- indvendig vedligeholdelse og aktiviteter i bygninger på udvalgets område, samt
- anskaffelse og vedligeholdelse af inventar i de kommunale bygninger og anlæg på udvalgets område.
Stk. 3. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om
- sundhedsberedskabsplanen
- sociale rammeaftaler, sociale udbygningsplaner og andre sektorplaner inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 10
- politikker og handleplaner inden for udvalgets område
- kvalitetsstandarder
- takster for ydelser inden for udvalgets område
samt vedrørende institutioner og andre anlæg under udvalgets område
- anlægsplaner og
- ide- /programoplæg, bygge-/anlægsprogram og indstilling vedrørende dispositionsforslag for bygge- og anlægsarbejder.
Udvalget for Erhverv, Beredskab og Byliv
§ 19. Udvalget for Erhverv, Beredskab og Byliv består af 7 medlemmer.
Stk.2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver for voksne (18 – 67 år) inden for det arbejdsmarkeds- og beskæftigelsesmæssige område, herunder:
- lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen
- lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om aktiv socialpolitik
- lov om sygedagpenge
- lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel
- lov om social pension og førtidspension
- de beskæftigelsesrettede opgaver efter integrationsloven og ydelser knyttet hertil
- den særlige indsats (Exit, infohus, radikalisering mv.) og hjælp til kriminalitetstruede og løsladte voksne unge
- kommunens opgaver i relation til lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
- borgerbetjening, herunder den borgerrettede digitalisering, selvbetjeningsløsninger og de overordnede perspektiver på den kommunale borgerservice,
Stk. 3. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver for så vidt angår styrkelse af erhvervslivet og understøttelse af bylivet i kommunen, herunder opgaver vedr.
- den kommunale erhvervspolitik
- samarbejde med virksomheder og erhvervsorganisationer
- projekter og aktiviteter i bymidterne og de offentlige byrum
- turismeforhold
Stk. 4. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af opgaver vedr. beredskab, som ikke er henlagt til andre udvalg eller beredskabskommissionen, med fokus på at styrke civilsamfundets robusthed og beredskab og udvikle samarbejdet mellem civilsamfundets forskellige aktører og mellem civilsamfund og kommune, herunder,
- kurser og workshops for civilsamfundet i førstehjælp, krisehåndtering, psykisk førstehjælp og kommunikation i krisesituationer,
- lokale beredskabsøvelser, hvor civilsamfundet inddrages,
- frivillige beredskaber eller netværk,
- kampagner og kommunikationsveje omkring beredskab og kriser,
Stk. 5. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af opgaver vedr.
- indvendig vedligeholdelse og aktiviteter i bygninger på udvalgets område, samt
- anskaffelse og vedligeholdelse af inventar i de kommunale bygninger og anlæg på udvalgets område, og
udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om
- sektorplaner, politikker og handleplaner inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 10
- takster for ydelser inden for udvalgets område
samt vedrørende institutioner og andre anlæg under udvalgets område
- anlægsplaner og
- ide- /programoplæg, bygge-/anlægsprogram og indstilling vedrørende dispositionsforslag for bygge- og anlægsarbejder.
Vederlag
§ 20. Vederlaget til formanden for udvalget for Plan, Trafik og Klima udgør 16,21 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 2. Vederlaget til næstformanden for udvalget for Plan, Trafik og Klima udgør 5,07 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 3. Vederlaget til formanden for udvalget for Natur, Miljø og Bæredygtig udvikling udgør 16,21 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 4. Vederlaget til næstformanden for udvalget for Natur, Miljø og Bæredygtig udvikling udgør 5,07 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 5. Vederlaget til formanden for udvalget for Børn og Skole udgør 16,21 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 6. Vederlaget til næstformanden for udvalget for Børn og Skole udgør 5,07 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 7. Vederlaget til formanden for udvalget for Fritid og Idræt udgør 16,21 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 8. Vederlaget til næstformanden for udvalget for Fritid og Idræt udgør 5,07 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 9. Vederlaget til formanden for udvalget for Social, Ældre og Sundhed udgør 16,21 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 10. Vederlaget til næstformanden for udvalget for Social, Ældre og Sundhed udgør 5,07 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 11. Vederlaget til formanden for udvalget for Erhverv, Beredskab og Byliv udgør 16,21 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 12. Vederlaget til næstformanden for udvalget for Erhverv, Beredskab og Byliv udgør 5,07 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 13. Vederlaget til formanden for udvalget for Kultur udgør 16,21 % af borgmesterens vederlag.
Stk.14. Vederlaget til næstformanden for udvalget for Kultur 5,07 % af borgmesterens vederlag.
Stk.15. Vederlaget til formanden for Børne- og Ungeudvalget udgør 6,06 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 16. Vederlaget til næstformanden for Børne- og Ungeudvalget udgør 2,63% af borgmesterens vederlag.
Stk.17. Den i stk. 1-16 nævnte vederlæggelse ophører, når formanden eller næstformanden fratræder hvervet eller i en uafbrudt periode på 1 måned ikke har varetaget hvervet. Er der i juli måned ingen møder i Byrådet medregnes denne måned ikke i den i 1. pkt. nævnte periode.
Stk. 18. Ved fravær på grund af sygdom, graviditet, barsel og adoption er der dog ret til vederlag i indtil 9 måneder.
Stk. 19. De i stk.1-16 nævnte vederlag reguleres fremadrettet i takt med den almindelige regulering af borgmesterens vederlag.
Funktionsvederlag
§ 21. Når et medlem af et udvalg på grund af formandens sygdom, ferie eller fravær af anden årsag er konstitueret som formand for et udvalg i en periode på mindst 2 uger, modtager medlemmet i funktionsperioden vederlag efter samme regler som formanden, jf. § 20, stk. 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13 og 15.
Stk.2. Funktionsvederlag kan højst ydes i en uafbrudt periode på 9 måneder.
Stedfortræderindkaldelse
§ 22. Bestemmelsen i styrelseslovens § 15, stk. 2 fraviges således, at borgmesteren i de nævnte situationer indkalder stedfortræder til Byrådets førstkommende møde uanset den forventede varighed af fraværet.
Stk.2. Meddelelse om fravær skal så vidt muligt gives til borgmesteren senest 3 hverdage før byrådsmødet.
Stedfortræderindkaldelse i udvalg ved inhabilitet
§ 23. Den gruppe, der har indvalgt et udvalgsmedlem, der må forventes at blive erklæret inhabilt i forhold til en sag, der skal behandles i udvalget, kan bestemme, at et andet byrådsmedlem i givet fald indtræder i udvalget ved sagens behandling.
Ophør af vederlag ved stedfortræderindkaldelse
§ 24. Når en stedfortræder for et medlem indtræder i Byrådet for en periode af mere end 7 dage ophører alle medlemmets vederlag, indtil medlemmet genindtræder i Byrådet. Dette gælder uanset, at vederlagene ikke er ophørt efter § 20, stk. 17.
Stk. 2. Ved fravær i en sammenhængende periode på grund af helbredstilstand, graviditet, barsel eller adoption, hvor stedfortræderen af denne grund er indkaldt efter § 15, stk. 2 i styrelsesloven har medlemmet uanset stk. 1, ret til vederlag i indtil 9 måneder.
Dokumentation for fravær
§ 25. Retten til vederlag efter § 20, stk. 18, er, medmindre krav om dokumentation er åbenbart ubegrundet, betinget af, at medlemmet efter en uafbrudt periode på 14 dages fravær og herefter på Byrådets forlangende med passende mellemrum i resten af fraværsperioden indsender dokumentation for retten til vederlag efter § 20, stk. 18. Vederlaget ophører, når medlemmet ikke længere er berettiget til vederlaget efter § 20, stk. 18, og 1. pkt., medmindre medlemmet efter § 20, stk. 17, er berettiget til vederlag i en længere periode. Er vederlaget ophørt fordi medlemmet ikke har fremlagt den påkrævede dokumentation, generhverves retten til vederlag, når dokumentationskravet opfyldes. Generhvervelse af retten til vederlag får virkning fra begyndelsen af den periode, som medlemmet indsender dokumentation for.
Tilbagebetaling af vederlag
§ 26. Har et medlem fået udbetalt vederlag for en periode, hvor vederlaget er ophørt, er medlemmet pligtig at tilbagebetale vederlaget. Byrådet kan i fremtidige vederlag modregne udbetalte vederlag, som medlemmet ikke er berettiget til at modtage.
Borgerrådgiver
§ 27. Der er en borgerrådgiverfunktion, der henhører under Byrådets administration.
Stk. 2. Borgerrådgiveren yder vejledning og rådgivning til borgerne indenfor de af Byrådet
fastsatte rammer herfor, og bistår Byrådet med dettes tilsyn og kontrolfunktioner i forhold til
udvalg, borgmester og administration.
Stk. 3. Byrådet ansætter og afskediger borgerrådgiveren og fastsætter nærmere regler for
dennes virksomhed.
Sundhedsråd
§ 28. I medfør af regionslovens § 14 h, stk. 1 og 2, fastsætter Byrådet, at Fredensborg
Kommunes repræsentant i Sundhedsrådet er formanden for udvalget for Social, Ældre og Sundhed.
Stk. 2. I medfør af regionslovens § 14 p, stk. 6, fastsætter Byrådet, at 1. stedfortræder for
udvalgsformanden i Sundhedsrådet er næstformanden for udvalget for Social, Ældre, og Sundhed, og at 2. stedfortræder for udvalgsformanden er borgmesteren.
Ikrafttræden og ændringer i vedtægten
§ 29. Denne vedtægt træder i kraft den 1. januar 2026.
Stk. 2. Samtidig ophæves Styrelsesvedtægt for Fredensborg kommune af 1. oktober 2025.
Stk. 3. Forslag til ændringer i vedtægten skal undergives to behandlinger i Byrådet med mindst 6 dages mellemrum. Vedtagne ændringer skal indsendes til den kommunale tilsynsmyndighed.
ooOoo
Denne styrelsesvedtægt er vedtaget af Byrådet i Fredensborg Kommune på møder den 1. december og 8. december 2025.