Farttilpasning på landet
Lavere fartgrænser i landsbyer med byzonetavle
Fartgrænsen bliver sat ned til 40 km/t i alle kommunens landsbyer på de veje som ligger inden for byzonetavlen. De nye fartgrænser bliver indført løbende fra sommer 2023.
Lavere fart betyder færre og mindre alvorlige trafikulykker, især for cyklende og gående. Og de medvirker til at øge trygheden i nærområdet for beboere og lette trafikanter.
40 km/t-skiltningen suppleres af fysiske hastighedsdæmper i form af vejbump. Dette er med til at gøre vejene i landsbyer mindre attraktive for gennemkørende trafik.
Læs om indsatsområderne
Lokaltrafikområde 5 er et område nord for Humlebæk med vejene Krogerupvej og Kellerisvej. I området ligger Krogerup Højskole og Aarstiderne A/S og nationalpark Kongernes Nordsjælland, og der er en del besøgende til området.
Hele området ligger indenfor fredningen ‘Kystkilen ved Kelleris’.
Projektforslag
I august 2024 gennemføres vejprojekt på Krogerupvej og Kellerisvej. På Kellerisvej bliver der etableret 2-1 vej og en skiltet hastighed på 60 km/t, og der bliver udført bump igennem en delstrækning af Kellerisvej og der kommer en anbefalet hastighed på 40 km/t. På Krogerupvej bliver de etableret bump, en hævet flade og opsat en anbefalet hastighed på 40 km/t.
Løsningerne skal medvirke til at området føles mere trygt og sikkert for beboere, fodgængere og cyklister. Projektforslaget er lavet på baggrund af dialog med borgere og interessenter i løbet af foråret 2021, og været forsinket grundet projektering og fredning i området.
Lokaltrafikområde 8 er en del af ‘Handlingsplan for mobilitet og Infrastruktur 2022-2025’ under indsats 2.1.
Området dækker bl.a. over Dageløkkevej, der forløber mellem Hørsholmvej og jernbanen. Løsningsforslag er resultat af et dialogoplæg fra Dageløkke Landsbylaug fra dec. 2020 og efterfølgende møder i efteråret 2021
Projektet har en sammenhæng til projekt om sti mellem Nivå og Humlebæk, da stien har en delstrækning på Dageløkkevej. Administrationen forventer at anlægge hastighedsdæmpende foranstaltninger i efteråret 2022
Lokaltrafikområde 4 er et landområde, der blandt andet omfatter landsbyerne Veksebo, Langerød, Søholm By, Toelt og Nybo. Der findes også flere tættere bebyggede områder som Lille Veksebo og Brunemark i trafikområdet.
Lokalbanen betjener området via Langerød St. og Movia kører med buslinjerne 370 og 374 via Højsagervej, Veksebovej og Brønshulevej.
Endeligt projektforslag
Vores trafikrådgiver har nu udarbejdet endeligt projektforslag til løsninger, der kan medvirke til at området opleves mere trygt for beboere, fodgængere og cyklister. Projektet er udarbejdet ud fra input og kommentarer til projektet fra borgerne i området og indenfor de virkemidler der kan lade sig gøre indenfor ”Færdselslovens” og ”Afmærkningsbekendtgørelsens" bestemmelser og vejledninger om vejafmærkning, skiltning og hastighedsdæmpende tiltag på landeveje i landområder. Politiet har haft projektforslaget til gennemsyn undervejs for at sikre at de foreslåede løsninger vil kunne opnå politiets samtykke og også godkendt det endelige projektforslag
- Reviderede projektforslag inkl. løsningsbeskrivelse og tegningsmateriale.
- Notat med borgernes bemærkninger og spørgsmål til projektforslag, samt kommunens svar.
- Referat fra Trafikmøde 1 – Projektets rammer, borgernes input og dialog
Der har været en proces med afklaring af lokale trafikudfordringer, ønsker og prioriteringer af indsatsen i Lokaltrafikområde 3.
De konkrete løsninger udformes i tæt dialog med beboere i landsbyer og øvrige interessenter som fx Landsbyrådet, Nordsjællands Landboforening og rideskoler.
De konkrete løsninger afhænger af de særlige trafikale udfordringer, der kan være i et lokaltrafikområde.
I kommunens eksisterende handlingsplan for perioden 2022-25 er den indsats nr. 2.1 om Farttilpasning på Landet.
- I indsatsen er kommunens landområder delt op i en række lokaltrafikområder, som der arbejdes med i perioden.
- De konkrete løsninger afhænger af områdets særlige trafikale udfordringer og mulighed for ændringer på de offentlige vejarealer.
- Løsningerne udformes i tæt dialog med beboere og virksomheder i landsbyer og i områderne og øvrige interessenter som fx Landsbyrådet, Nordsjællands Landboforening, Naturstyrelsen og rideskoler.