Hjem Borger Sundhed og forebyggelse Sundhedsplejen Vejledninger sundhedsplejen Vejledninger til skoleelever og deres forældre

Vejledninger til skoleelever og deres forældre

Denne side henvender sig både til børn, unge og deres forældre

Herunder finder du råd og vejledning og relevante links, som kan støtte dig i din sundhed gennem skoletiden.

Mad
Fødevarestyrelsen har udgivet forskelligt materiale om kost. Her kan du også finde inspiration til madpakken.
Alt om kost, Miljø- og Fødevareministeriet.

Fysisk aktivitet
Se Sundhedsstyrelsens anbefalinger vedr. fysisk aktivitet for børn og unge

Fritidsbutikken
Fritidsbutikken i Fredensborg Kommune byder på et væld af fritidsaktiviteter for børn og unge.
I Fritidsbutikken har vi et samlet overblik og en mulighed for at tilbyde personlig vejledning, der tager udgangspunkt i dine ønsker og familiens muligheder.

Brug af skærm
Læs Sundhedstyrelsen anbefalinger om skærmbrug

Søvn
Hjælp dit barn til bedre søvn

Få gode råd til hverdagen med en teenager i familie
TeenageForældre: Teenagehjernen - Sundhedsstyrelsen

Vaccinationer
Her kan du læse om børnevaccinationsprogrammet

Ufrivillig vandladning
Har du et barn med ufrivillig vandladning, kan du læse mere på sundhed.dk

Pubertet, køn og seksualitet

Teenageguiden
Denne guide er for dig, der snart er teenager. I teenageguiden kan du læse om noget af det, der sker, når man kommer i puberteten, og når man bliver teenager.

Køn og seksualitet
LGBT+ Rådgivningen er for alle, der har spørgsmål om køn, krop eller seksualitet

Prævention og sexsygdomme
Guiderne indeholder bl.a. en oversigt over præventionsformer, sexsygdomme og kropsleksikon.
Præventionsguide
Viden om sexsygdomme

Den anonyme rådgivningstelefon FAUK
Hvis du har spørgsmål eller har brug for sparring i forhold til dit barns trivsel og udvikling, er du altid velkommen til at kontakte kommunens anonyme rådgivningstelefon – FAUK.
De kan ligeledes vejlede dig i hvem du/I kan kontakte, hvis der er behov for mere end blot en sparring.

Telefonen 21 58 08 81 er åben fra 15 til 17 hver mandag (med undtagelse af helligdage og skoleferier).

Møllevejen - hjælp til børn, unge og familier i Fredensborg Kommune