Betingelser til leverandører af hjælpemidler
Standardbetingelser vedr. levering af §112 hjælpemidler
1. Indledning
I henhold til servicelovens § 112 har borgere frit leverandørvalg i forbindelse med køb af visse hjælpemidler. På flere områder er der ikke indgået aftale med én leverandør om levering af hjælpemidler til borgerne, men i stedet lavet prisindhentninger, som ligger til grund for de tilskudslofter, Kommunen har sat.
I Fredensborg Kommune er der klare forventninger til de leverandører, herunder fritvalgsleverandører, som leverer hjælpemidler til borgere med bevilling. Forventningerne fremgår af nærværende standardbetingelser.
Såfremt
andet ikke er aftalt skriftligt, er følgende gældende, når leverandører leverer
hjælpemidler og services efter servicelovens § 112 til borgere, der har en
bevilling fra Kommunen.
2. Bevilling
Bevillingerne er personlige og knyttet op på borgernes CPR-numre.
Bevillingerne anviser typisk konkrete produkter og/eller ydelser.
Kommunens visitation foretager en beregning af det samlede bevillingsbeløb ud fra antallet af de enkelte produkter, som borgeren skal anvende. På baggrund heraf opgøres det, hvad borgeren må købe for. Der vil således ikke som udgangspunkt fremgå priser på enkeltprodukter af bevillingen.
3. Bestilling
Borgere kan bestille de produkter/services, der er bevilget af Kommunen.
En borger, der er bevilget støtte til hjælpemidler, der er omfattet af serviceloven § 112, bestiller selv hjælpemidlerne. Det kan ske fra den Leverandør, som borgeren vælger. Borgeren bliver ejer af hjælpemidlerne.
Borgernes køb hos Leverandører af hjælpemidler er derfor at betragte som forbrugerkøb, der er omfattet af en række beskyttelsespræceptive regler i bl.a. lov om køb (købeloven), lovbekendtgørelse nr. 140 af 17. februar 2014 med senere ændringer. Disse regler samt de i nærværende betingelser fastsatte vilkår skal overholdes ved levering af hjælpemidler til borgerne.
Hvor Leverandørerne sædvanligvis stiller et bevillings- og bestillingssystem til rådighed for borgerne til køb af hjælpemidler, skal de også gøre det til Fredensborg Kommunes borgere.
Leverandører forventes således at stille et elektronisk, online bevillingssystem til rådighed for administration af borgernes bevillinger, når dette er normalt inden for den konkret art af hjælpemidler.
Bevillingssystemet skal være knyttet op på borgernes adgang til online bestillingssystem, således at borgerne online kan bestille hjælpemidler iht. deres bevilling. Borgerne skal tillige kunne bestille via telefon og e-mail.
Vælger en borger at indkøbe sine hjælpemidler hos en ny Leverandør, skal en oversigt over borgers bevilling kunne overføres til den valgte Leverandør. Dette sker for at borgeren, uden unødigt besvær, kan blive flyttet til en anden Leverandør.
Oversigten skal som minimum indeholde:
- Borgers navn
- Borgers CPR-nummer
- Borgers adresse
- De produkter borgeren er bevilget
- Dato for sidste bestilling
Arbejdsgangen i dag er, at borger/evt. kommunen orienterer den af borgeren valgte Leverandør, som selv ajourfører bevillingssystemet med bevillingsoplysningerne. I nogle tilfælde redigeres eller slettes borgeren og/eller bevillingen direkte i bevillingssystemet af Kommunen.
4. Levering
Levering skal ske frit leveret og på borgerens adresse og indenfor 3 hverdage efter bestilling.
Det skal være muligt at skifte leveringsadresse til borgers sommerhus eller lign. i Danmark.
Det skal tilstræbes, at ordrer leveres samlet.
4.1 Akutte situationer
Det forventes, at
Leverandører kan håndtere akutte situationer, hvor borgeren mangler produkter.
5. Fakturering
I henhold til § 6 i
bekendtgørelse nr. 1247 af 13. november 2017 om hjælp til anskaffelse af
hjælpemidler og forbrugsgoder efter serviceloven skal leverandører af bevilgede
hjælpemidler sende faktura for hjælpemidlet til den bevilgende Kommune.
Kommunen dækker udgifterne til hjælpemidlet op til et tilskudsloft, som er sat af Kommunen.
Beløb, der overstiger tilskudsloftet for de konkrete hjælpemidler, faktureres direkte til borgeren og er Kommunen uvedkommende.
En leverandør kan ikke fakturere Kommunen, såfremt der leveres produkter eller ydelser, som ikke er omfattet af borgerens bevilling. Det samme gælder, hvis det ikke kan dokumenteres, at produkter/services er blevet bevilget af Kommunen til borgeren.
Når Leverandører fakturerer Kommunen, skal fakturering ske i henhold til de til enhver tid gældende regler om elektronisk afregning med offentlige myndigheder. Yderligere oplysninger om elektronisk faktura findes på virk.dk.
For at Kommunen kan betale fakturaer, skal følgende fremgå af fakturaerne:
Hver borger nævnt ved navn og CPR-nummer:
Leverancens art og mængde
Betegnelse for de bestilte hjælpemidler
Produktnummer (producentens)
Varenummer (Leverandørers)
UNSPSC koder
Antal/mængde/omfang af produkter og ydelser
Evt. gebyrer eller afgifter
Stk. pris pr. produkt eks. moms
Leveringsadresse/modtager
Fakturabeløb
Fakturaer skal endvidere på præcis og let forståelig og overskuelig vis oplyse følgende:
Udstedelsesdato (fakturadato)
Fakturanummer
Leverandørens CVR-nr.
Leverandørens navn og adresse
Kontaktperson hos Leverandøren vedr. den konkrete faktura: navn, tlf. nr. og e-mail
Betalingsoplysninger
Kommunens navn og adresse
EAN-nummer
Ordrenummer
Perioden fakturaen omhandler (hvis relevant)
Momsgrundlaget
Gældende momssats
Det momsbeløb, der skal betales
Kommunen
forbeholder sig ret til ikke at betale fakturaer, hvor ovenstående oplysninger
mangler, eller faktureringen i øvrigt ikke sker under overholdelse af lov om
offentlige betalinger mv.
6. Betaling
Kommunen betaler
modtagne fakturaer senest 30 kalenderdage efter det tidspunkt, hvor Kommunen
har modtaget faktura som er i overensstemmelse med punkt 5.
7. Regulering af priserne
Tilskudsloftet er baseret på priser fra et udbud, en tilbudsindhentning eller en prisindhentning. Når priserne reguleres, reguleres tilskudsloftet tillige som konsekvens.
Priserne kan, når ikke andet er aftalt, reguleres én gang årligt efter nettoprisindekset, jf. https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/prisindeks/nettoprisindeks.
Der kan tidligst reguleres 12 måneder efter tilskudsloftet er fastlagt sidste gang. Tilskudsloftet kan blive fastlagt på følgende måder:
Tildeling på baggrund af udbud eller tilbudsindhentning (vindende tilbudsgivers priser definerer tilskudsloftet)
Ud fra en prisindhentning er leverandøren med den samlet set laveste pris identificeret (tilskudsloftet lægges efter dennes priser)
Der er sket en regulering af priserne, som definerer tilskudsloftet
Uanset årsag skal en regulering ske på følgende måde:
Regulering foregår på Leverandørens foranledning, og meddelelse om prisregulering skal rettes skriftligt til Kommunen mindst en måned før reguleringen skal træde i kraft. Ingen prisregulering kan iværksættes uden Kommunens forudgående skriftlige godkendelse heraf og prisregulering kan ikke ske med tilbagevirkende kraft.
Reguleringen sker på baggrund af en den procentvise ændring fra x-måned sidste år til x-måned i indeværende. Det vil altid være den måned (f.eks. december 2025), som er 3 måneder før den måned (f.eks. marts), hvor prisen fastsættes, der reguleres efter. Det er samme måned, ved hver årlig prisregulering. Fastsættes prisen for eksempel i marts 2025 via en prisindhentning kan priserne reguleres igen den 1. marts 2026, ud fra den procentvise ændring i nettoprisindekset fra december 2024 til december 2025.
8. E-katalog
Leverandører, som på baggrund af udstedte bevillinger leverer hjælpemidler til kommunernes borgere, er forpligtet til at levere elektroniske kataloger som til enhver tid er opdateret med det indkøbte varesortiment og korrekte priser. Kataloget skal leveres i et format, som er egnet til indlæsning i kommunens e-handelssystem.
Det
er ikke et krav, at der er billeder i kataloget. E-kataloget vil alene blive
anvendt til at følge op på, at priserne ikke overstiger tilskudsloftet.
Kommunen vil ikke kunne foretage køb igennem kataloget.
9. Statistik
Leverandører
skal på forespørgsel fremsende en forbrugsstatistik til kommunerne op til 2
gange om året. Statistikken skal leveres i Excel-format. Kravet er gældende i
op til 2 år, efter levering har fundet sted.
10. Overholdelse af lovgivning mv.
Samtlige produkter skal opfylde den til enhver tid gældende lovgivning herunder miljølovgivning, produktansvarsloven, Forordning for medicinsk udstyr (hvis der er tale om produkter der er omfattet af denne forordning), bekendtgørelser, standarder, krav til CE-mærkning m.v.
Leverandøren skal overholde den til enhver tid gældende persondatalovgivning.
Leverandøren må ikke have ubetalt forfalden gæld til det offentlige på mere end 100.000 DKK, medmindre der er indgået en aftale med inddrivelsesmyndigheden om en afviklingsordning og denne ordning er overholdt.
Leverandøren må ikke være:
russiske statsborgere, fysiske personer, der er bosiddende i Rusland eller juridiske personer, enheder eller organer, der er etableret i Rusland
juridiske personer, enheder eller organer, hvoraf en enhed som omhandlet i litra a) direkte eller indirekte ejer over 50 % eller
fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer, der handler på vegne af eller efter anvisning fra en enhed som omhandlet i litra a) eller b)
Leverandøren må ikke anvende underleverandører eller støttende enheder omfattet af ovenstående litra a-c, som tegner sig for mere end 10% af det leveredes værdi set på årsbasis ud af hvad der samlet er leveret til Kommunens borgere.