Skip til hoved indholdet
    Hjem Borger Børn og unge Møllevejen - vejledning og behandling Gode råd til udtalevanskeligheder

Gode råd til udtalevanskeligheder

Her på siden kan du læse mere om, hvordan du som forældre eller anden nær voksen kan hjælpe et barn med udtalevanskeligheder. Målet er at give forældre og de nære voksne omkring barnet et redskab, så de kan støtte barnets udvikling af udtalen. Dette understøtter også et eventuelt senere forløb i samarbejde med den lokale logopæd.

  1.  I nogle situationer kan udtalevanskeligheder skyldes, væske på ørerne eller at ørerne er lukket til på grund af ørevoks. Det er derfor altid en god ide at få tjekket op på dette inden kontakt til Logopæd, for at få be- eller afkræftet at dette er årsagen til udtalevanskelighederne. Disse problematikker vil gøre det svært for jeres barn at kunne lydskelne, eksempelvis at høre forskel på om der bliver sagt ”ko” eller ”to”.

  2. Ved udtalevanskeligheder er det vigtigt at være i øjenhøjde med jeres barn og have en god øjenkontakt. Derved kan jeres barn også se jeres mundbevægelse og lettere selv forme munden og imitere. Hav også fokus på jeres taletempo, sæt farten ned og tal langsomt og tydeligt.

  3. Sørg for at gentage korrekt, når udtalen driller. Jo flere gange barnet hører det korrekte, jo bedre. Sørg for at gentagelsen/korrektionen sker indirekte og ikke direkte. Det vil sige, sig ikke ”Nej, det hedder det ikke” eller ”Det er forkert”, gentag i stedet for og ros for forsøget. For derved at bevare talelysten og motivationen hos barnet.

  4. Sørg for at minimere baggrundsstøj i hjemmet. Det vil sige: sluk for musikken, fjernsynet og andre støjkilder, i samtale- / spisesituationer og andre situationer, hvor det er oplagt at have en god dialog/samtale med jeres barn. 

  5. Hav fokus på sproglydene i dagligdagens aktiviteter. Sørg for at være nysgerrig på de lyde I møder i jeres dagligdag. Hvis jeres barn eksempelvis har svært ved at udtale ”s” lyden, så prøv at inddrage lyden i de lege I almindeligvis ville lave derhjemme. I kunne tale om, hvad I har i hjemmet, der starter med den specifikke lyd, ”sofa”, ”seng”, eller når I er ude og handle/går ture eller er andre steder, hvor i støder på den lyd der udfordrer. 

  6. Overdriv og forlæng gerne den lyd, der driller – ”Kan du række mig sssss-aksen”.

  7. Vær tålmodig - Det tager lang tid at ændre et udtalemønster.

  8. Nogle børn reagerer negativt på at skulle gentage, og dette kan gøre dem mere usikre, det kan være en hjælp at sige ”Mine ører er gamle, kan du prøve at sige det igen, de kunne ikke høre, hvad du sagde”. Barnet vil her typisk grine og gentage langsommere og mere tydeligt, så de gamle ører kan høre det.

  9. Hvis jeres barn begynder at være påvirket af udfordringerne med udtalen og tager problematikken på deres skuldre. Dette kan fx komme til udtryk ved at de siger: ”Jeg kan ikke sige det”, så prøv i stedet for at sige ”Det er ikke dig, der ikke kan sige det, - det er din tunge der driller”, ”Vi skal hjælpe hinanden med at lære den at opføre sig ordentligt”. 

  10. Giv barnet tid til at formulere sig og vær som den voksne omkring barnet tålmodig og giv den fornødne tid. 

 

 

Hold dig opdateret med nyt fra Fredensborg Kommune

Fredensborg Kommune

Egevangen 3 B
2980 Kokkedal

Alle EAN-oplysninger

Telefon: +45 72 56 50 00
fredensborg@fredensborg.dk

Telefontider

Mere fra os

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback