Hjem Borger Børn og unge Barnets indgang Sådan behandler vi din sag

Sådan behandler vi din sag

Følg med i din sag

Se hvordan vi behandler sin sag - og se dine rettigheder og pligter

Din første kontakt med os - underretning

Din første kontakt i Center for Familie og Unge vil være med teamet vi kalder Modtagelsen, som modtager alle nye sager.

En sag kan komme ind til Modtagelsen via en underretning eller ved, at et barn eller familien selv henvender sig.

Herefter skal der afholdes en samtale med forældrene og en samtale med barnet/den unge.

Efter at vi har talt med jer, bliver det drøftet på vores teammøde, omkring hvordan vi bedst kan hjælpe jer som familie i forhold til den aktuelle bekymring.

Din første kontakt med os - underretning

Behandling af underretning eller henvendelse

Når vi behandler en underretning eller en henvendelse fra jer, kan vi beslutte følgende:

Sagen lukkes

At vi ikke er bekymret, og at vi lukker sagen, eftersom at vi tænker, at I som familie godt kan klare den aktuelle bekymring selv.

Forebyggende støtte

At vi tænker, at I har behov for noget støtte, men at I med lidt forebyggende støtte, kan få redskaber til selv at løse den aktuelle bekymring.

Afdækning og eventuel sideløbende indsats

At vi tænker, at vi bliver nødt til at undersøge bekymringen lidt nærmere, og at vi derfor beslutter at der skal laves en afdækning på jeres barn/ung. Det kan være, at vi igangsætter støtte til jer, mens vi laver afdækningen.

Børnefaglig undersøgelse

Hvis vi vurderer, at det er en kompleks bekymring, hvis der er mistanke om vold eller overgreb imod barnet/den unge, eller hvis den ene forælder har været på krisecenter pga. vold i hjemmet og vender tilbage til voldsudøveren, så skal der udarbejdes en børnefaglig undersøgelse.

I disse tilfælde vil sagen overgå til vores indsatsteam, hvor der vil blive tildelt en rådgiver derfra.

Børnesamtale

Det er vigtigt, at barnet/den unge bliver inddraget i sin sag, og har mulighed for at give udtryk for egne ønsker og behov. Derfor holder rådgiver løbende børnesamtaler med barnet/den unge, først i forbindelse med underretning/henvendelse, og sidenhen når der følges op på de igangværende indsatser.

Barnets plan/ungeplan eller formål og mål

Når vi igangsætter indsatser bliver der enten udarbejdet en barnets plan/ungeplan eller formål og mål, dette for at det er tydeligt, hvad der skal arbejdes med, for at bekymringen ikke længere er til stede. Om der bliver udarbejdet en barnets plan/ungeplan eller formål og mål, er noget som vurderes fra sag til sag. Der vil ligeledes ske en vurdering fra sag til sag om, hvor ofte der skal ske en opfølgning på indsatsen.

Dine rettigheder og pligter

Center for Familie og Unge vejleder dig om dine rettigheder og pligter i forbindelse med behandlingen af din sag.
Det drejer sig blandt andet om retten til partshøring, aktindsigt, bisidder, gratis advokatbistand i enkelte typer sager og mulighed fro at klage.

Behandling af underretning eller henvendelse

Sagen lukkes

Forebyggende støtte

Afdækning og eventuel sideløbende indsats

Børnefaglig undersøgelse

Børnesamtale

Barnets plan/ungeplan eller formål og mål

Dine rettigheder og pligter

Når din sag lukkes

Når der ikke længere er bekymring for et barn, i en grad der kræver en indsats jævnfør Barnets lov, kan sagen i de fleste tilfælde lukkes.

Hvis der igen opstår bekymring, kan sagen åbnes på ny.

Selvom sagen lukkes er det stadig muligt at henvende sig i åben anonym familierådgivning (FAUK) og få råd og vejledning. Eller kontakte Modtagelsens vagttelefon for at få vejledning på 41 95 45 43.

Når din sag lukkes

Hvis der igen opstår bekymring, kan sagen åbnes på ny.