Hjem Borger Affald og miljø Hjælp til tømning af affald

Hjælp til tømning af affald

Tilvalg af særlig hjælp ved tømning af egne beholdere på hjul til husholdningsaffald

Er din adgangsvej længere end 20 meter og har du på grund af diagnosticeret kronisk sygdom eller funktionsnedsættelse, ikke mulighed for at køre dine beholdere frem til tømning, kan du som forsøgsordning få dispensation til afhentning af beholdere af længere adgangsvej op til max 100 m.

Sammen med Fredensborg Affald A/S udfører Fredensborg Kommune et forsøg frem til januar 2025, hvor du har mulighed for at ansøge om særlig hjælp ved tømning. Du kan ansøge, hvis adgangsvejen opfylder kravene i gældende regulativ for husholdningsaffalds Bilag 1 og 2, fx fast underlag, stigning, trin, m.m.

Kvalificerer du dig til særlig hjælp til afhentning af beholdere, skal du på tro- og love underskrive en erklæring om, at du har en kronisk sygdom eller funktionsnedsættelse, der forhindrer dig i at opfylde afstandskravene i regulativ for husholdningsaffald.

Det er den enkelte grundejer, der kan søge om dispensation. Det er Fredensborg Affald A/S, der vurderer om der er behov for tilsyn og dialog i forbindelse med sagsbehandlingen.

Fredensborg Affald A/S registrerer dit tilvalg til videre drift og tømning af din beholder. Dine oplysninger opbevares sikkert og anvendes kun til drift.

Har du spørgsmål til ovenstående, så kontakt Fredensborg Affald A/S på telefon 35 29 44 00 eller på affald@fredensborgforsyning.dk

Bor du til leje i en ejendom med egne beholdere, skal du kontakte din grundejer eller udlejer for at høre om dine muligheder for at søge om tilvalget for særlig hjælp.

Nærværende dispensationsansøgning gælder ikke for beboere i boligområde med fælles beholdere.

Tegninger der viser adgangsforhold for skraldebil