Spørgsmål til byrådet
Spørgsmål til byrådet fra Finn Langgaard
Finn Langgaard anmoder om følgende:
”at kommunalbestyrelsen redegør for beregningen af gebyrerne for affald, samt en redegørelse for, hvordan man efterlever bestemmelserne i Affaldsaktørbekendtgørelsens § 17 stk. 3 for gebyrer for restaffald for 2025, som er forelagt Byrådet til godkendelse.”
Borgmesterens svar:
Jeg kan naturligvis ikke svare på alle byrådsmedlemmers vegne.
Men for mit eget vedkommende er det korte svar – at det har du allerede fået.
Jeg skal oplyse, at du flere gange har fået forelagt beregningerne hos Fredensborg Forsyning. Du har været til møde hos forsyningen i 2024 og fået det forklaret. Derudover har du også som bestyrelsesmedlem i Fredensborg Forsyning fået gennemgået beregningerne.
Derudover har kommunen fået udarbejdet et notat af Horten den 9. juni 2023, på baggrund af din henvendelse, om forsyningens affaldshåndtering, med fokus på fastsættelse og opkrævning af affaldsgebyrerne.
Horten konkluderer, og jeg citerer, ’at hverken Kommunens indretning af affaldsordningerne eller Forsyningens opkrævning af affaldsgebyrer til dækning af ordningerne er i strid med reglerne eller praksis. Ordningerne administreres således lovligt’. Vi sender dig gerne notatet, hvis du ønsker det.
Herudover har du en stående invitation fra forsyningen, til at komme og få beregningerne gennemgået, som jeg synes du skal tage i mod.
Jeg mener derfor, at vi har redegjort for beregninger af gebyret. Det gælder også for § 17, stk. 3 i Affaldsaktørbekendelsen.
Som sagt kan spørgsmål og svar ses på hjemmesiden.
Jeg vil til slut også gøre opmærksom på, at kommunens borgere altid har mulighed for at henvende sig til vores borgerrådgiver, hvis man er utilfreds med behandlingen af ens sag. For vores ansatte er der oprettet en whistleblowerordning, som man kan henvende sig anonymt til.