Skip til hoved indholdet

Lær at tackle - selvhjælpskurser

Lær at tackle - selvhjælpskurser

Kontakt

Kontakt Line Berg Torsbakke på lbto@fredensborg.dk tlf: 21 20 72 02, hvis du vil vide mere eller ønsker at blive skrevet på venteliste.

Kan du sige ja til noget af følgende?

  • Du har i et stykke tid følt dig nedtrykt, ængstelig, nervøs eller anspændt
  • Dine symptomer forstyrrer din hverdag
  • Symptomerne forhindrer dig i at gøre de ting, du ønsker
  • Du har lyst til at lære, hvordan du kan kontrollere dine symptomer

Få redskaber til at håndtere dine symptomer
På kurset får du inspiration til en god hverdag, selvom du føler dig ængstelig eller deprimeret.

Du får også konkrete redskaber til at tackle dine udfordringer, så det bliver dig – og ikke dem – der styrer dit liv. 

Gennem kurset får du desuden mere selvtillid og styrke til at klare det, der er svært.

Du og dine medkursister vil opleve, at jeres bekymringer og problemer ofte er de samme. Men jeres erfaringer med at håndtere dem er forskellige. Derfor kan I hjælpe og inspirere hinanden.

Du bestemmer selv, hvad du vil bidrage med. Vil du kun lytte, kan du nøjes med det.

Sådan foregår det
Vi mødes én gang om ugen i 2 ½ time 7 uger i træk.
Efter 7. kursusgang har du mulighed for at fortsætte i en netværksgruppe. Der er typisk 10-14 deltagere på et hold. Programmet for hver kursusgang ligger fast.

Undervisningen ledes af to instruktører, som har gennemført en særlig uddannelse. De har selv erfaring med at have angst og depression inde på livet.

Forløbet er praktisk orienteret og veksler mellem oplæg fra instruktørerne, øvelser og
udveksling af erfaringer. Blandt andet afprøver du en række selvhjælpsværktøjer, som du kan bruge på egen hånd efter kurset.

Emner på kurset

  • Håndtering af vanskelige følelser; fx bekymring og tristhed
  • Håndtering af fx træthed, stress og uro
  • At sætte sig mål – og nå dem
  • Fysisk aktivitet og humør
  • Forebyggelse af tilbagefald
  • Bedre kommunikation
  • At træffe beslutninger
  • At løse problemer
  • Tanketeknikker
  • Afspænding
  • Bedre søvn

Både kursister og instruktører har tavshedspligt.

Kursusdage

0. tirsdag d. 7. februar (infomøde) kl. 15-16
1. tirsdag d. 21. februar
2. tirsdag d. 28. februar
3. tirsdag d.  7. marts
4. tirsdag d. 14. marts
5. tirsdag d. 21. marts
6. tirsdag d. 28. marts
7. tirsdag d. 11. april
alle dage fra kl 15- 17.30
OBS - ingen undervisning i uge 7 og 14.

Undervisere
Inge og Per-Henrik 

Sted
Helsingør Sundhedshus
Birkedalsvej 35a
3000 Helsingør

Lær at tackle kroniske smerter er et kursus for dig over 18 år, der har smerter, som forhindrer dig i at have det godt.

Smerter kan fx skyldes sygdom, slid eller være konsekvens af en ulykke eller skade. De kan være diffuse eller udspringe af et specifikt område af kroppen, fx hovedpine eller ledsmerter. Uanset årsag er kurset relevant, hvis du er over 18 år, og du har haft smerter i mere end 6 måneder.

Få en bedre hverdag på trods af smerter.

Kan du sige ja til noget af følgende?

  • Du har haft smerter i en længere periode
  • Smerterne er så markante, at de forstyrrer din dagligdag
  • Du er trist, frustreret eller bekymret over dine smerter
  • Du vil gerne have mere kontrol over dine smerter og bekymringer

Vi mødes én gang om ugen i 2 ½ time 6 uger i træk.
Der er typisk 12-16 deltagere på et hold.

Lær at håndtere dine smerter
På smertekurset får du inspiration og konkrete redskaber til at håndtere de udfordringer, der følger med dine smerter, så det bliver dig – og ikke smerterne – der styrer dit liv.
Du vil opleve, at du selv får mere indflydelse på din situation. Du vil få mere selvtillid og blive mindre bekymret over din sygdom eller dine smerter. Selv om dine smerter lige nu fylder meget, vil du opdage, at du alligevel kan få det bedre.

Kursist
Du og dine medkursister vil opleve, at jeres bekymringer og problemer ofte er de samme. Men jeres erfaringer med at håndtere dem er forskellige. Derfor kan I hjælpe og inspirere hinanden.

Du bestemmer selv, hvad du vil bidrage med. Vil du kun lytte, kan du nøjes med det.

Emner på kurset

  • Håndtering af træthed og smerte
  • Balance mellem aktivitet og hvile
  • Håndtering af vanskelige følelser; fx tristhed og frustration
  • Afspændingsteknikker
  • At sætte sig mål – og nå dem
  • At løse problemer
  • Tanketeknikker
  • Bedre søvn
  • Let fysisk aktivitet
  • Bedre kommunikation
  • Rigtig brug af medicin

Både kursister og instruktører har tavshedspligt.

Lær at tackle kronisk sygdom er et kursus for dig over 18 år, der har en kronisk eller langvarig sygdom.

På kurset får du inspiration til at tackle fx træthed, smerter, bekymringer, nedtrykthed og andre udfordringer, der ofte følger med langvarige eller kroniske lidelser.

Få en bedre hverdag på trods af sygdom
Du og dine medkursister vil opleve, at jeres bekymringer og problemer ofte er de samme. Men jeres erfaringer med at håndtere dem er forskellige. Derfor kan I hjælpe og inspirere hinanden.

Du bestemmer selv, hvad du vil bidrage med. Vil du kun lytte, kan du nøjes med det.

Kan du nikke genkendende til noget af følgende?

  • Du savner overskud i din hverdag
  • Du har brug for redskaber til at kunne gøre flere af de ting, du ønsker
  • Du oplever til tider vanskelige følelser; fx frustration eller bekymringer

Hvad får du med hjem?
På kurset får du inspiration og redskaber til at tackle de udfordringer, som du typisk oplever på grund af din sygdom.

I løbet af kurset får du også mere selvtillid og styrke til at klare det, der er svært. Dermed bliver det dig – og ikke sygdommen – der bestemmer, hvordan du lever dit liv.

Sådan foregår det
Vi mødes én gang om ugen i 2 ½ time 6 uger i træk. Der er typisk 12-16 deltagere på et hold. Programmet for hver kursusgang ligger fast.
Undervisningen ledes af to instruktører, som har gennemført en særlig uddannelse. De
har selv erfaring med kronisk sygdom og ved derfor, hvordan du har det.

Forløbet er praktisk orienteret og veksler mellem oplæg fra instruktørerne, øvelser og
erfaringsudveksling. Blandt andet afprøver du en række selvhjælpsværktøjer, som du
kan bruge på egen hånd efter kurset.

Kursus

0. tirsdag d. 7. februar (infomøde) kl. 10-11
1. tirsdag d. 21. februar
2. tirsdag d. 28. februar
3. tirsdag d.  7. marts
4. tirsdag d. 14. marts
5. tirsdag d. 21. marts
6. tirsdag d. 28. marts

Undervisere
Luise og Pernille

Adresse
Helsingør Sundhedshus
Birkedalsvej 35a
3000 Helsingør

Emner på kurset

  • Håndtering af træthed og smerte
  • Håndtering af vanskelige følelser; fx bekymring og tristhed
  • At sætte sig mål – og nå dem
  • At løse problemer
  • Tanketeknikker
  • Bedre søvn
  • At træffe beslutninger
  • Bedre kommunikation
  • Vurdering af valg af behandling
  • Samarbejde med sundhedspersonale

Både kursister og instruktører har tavshedspligt.

Lær at tackle hverdagen som pårørende er et kursus til dig over 18 år, som er tæt på et menneske med langvarig sygdom, uanset hvad den syge fejler.

På kurset arbejder vi med de udfordringer, som ofte følger med at være pårørende, så du bliver bedre til at passe på dig selv.

Du og dine medkursister vil opleve, at jeres bekymringer og problemer ofte er de samme. Men jeres erfaringer med at håndtere dem er forskellige. Derfor kan I hjælpe og inspirere hinanden.

Du bestemmer selv, hvad du vil bidrage med. Vil du kun lytte, kan du nøjes med det.

Få dit overskud tilbage
Kurset giver dig redskaber til at tackle de udfordringer, som mange pårørende oplever.
Måske føler du dig bekymret, trist, stresset eller isoleret. Måske oplever du belastninger på grund af mange ekstra praktiske gøremål og et større ansvar.

På kurset lærer du blandt andet teknikker til at få ro og pusterum i en presset hverdag.
Det hjælper dig med at passe på dig selv, mens du passer på din nærmeste.

Sådan foregår det
Vi mødes én gang om ugen i 2 ½ time 7 uger i træk. Der er typisk 12-16 deltagere på et hold. 
Programmet for hver mødegang ligger fast.

Efter 7. kursusgang har du mulighed for at fortsætte i en netværksgruppe.

Undervisningen ledes af to instruktører, som har gennemført en særlig uddannelse. Begge har erfaring med at være pårørende. Derfor ved de, hvordan det føles, når sygdom vender op og ned på ens hverdag.

Forløbet er praktisk orienteret og veksler mellem oplæg fra instruktørerne, øvelser og
erfaringsudveksling. Blandt andet afprøver du en række selvhjælpsværktøjer, som du kan bruge på egen hånd efter kurset.

Emner på kurset

  • Håndtering af stress
  • Håndtering af træthed og søvn
  • Håndtering af vanskelige følelser; fx frustration og afmagt
  • Tanketeknikker
  • At sætte sig mål og nå dem
  • At løse problemer
  • At træffe beslutninger
  • At få hjælp og bruge sit netværk
  • Håndtering af konflikter og andre udfordringer
  • Kommunikation med den syge og andre

Både kursister og instruktører har tavshedspligt.

Lær at tackle hverdagen som pårørende

0. Tirsdag d. 21. februar (infomøde) kl. 14-15.
1. Tirsdag d. 28. februar
2. Tirsdag d. 7. marts
3. Tirsdag d. 14. marts
4. Tirsdag d. 21. marts
5. Tirsdag d. 28. marts
6. Tirsdag d. 11. april
7. Tirsdag d. 18. april

Undervisere
Lise og Birgit 

Sted
Frivilligcenter Fredensborg, Teglgårdsvej 423 A, 3050 Humlebæk

Tid
Kl. 14 - 16.30

Oplever du symptomer på angst og/eller depression?
Fx nedtrykthed, tristhed, træthed, uro, tankemylder, nervøsitet eller bekymringer?
Har du for eksempel svært ved at overskue din uddannelse eller hverdag, dit arbejde eller det at være sammen med andre?

LÆR AT TACKLE angst og depression - for unge er et kursus for dig, der er mellem 15 og 25 år og oplever tegn på angst og/eller depression.

På kurset får du mulighed for at blive en del af et fællesskab med andre unge, som har det ligesom dig.

Hvis du og de andre på dit hold har lyst, kan I fortsætte med at mødes, når kurset er slut i en netværksgruppe.

På kurset lærer du

  • at tackle angst og depression
  • at arbejde med at gøre de ting, du gerne vil
  • at blive bedre til at hjælpe dig selv
  • at klare situationer, der er svære
  • at blive bedre til at være sammen med andre
  • at træffe svære beslutninger
  • at løse problemer

Sådan foregår det

  • Kurset er gratis og varer syv uger, hvor I mødes i 2,5 time én gang om ugen.
  • I er ca. 10-14 deltagere på holdet.
  • Der er to instruktører, som selv kender til at have angst og depression.
  • Du kan nøjes med at lytte, hvis du har det bedst med det.

Både kursister og instruktører har tavshedspligt.

 

Hold dig opdateret med nyt fra Fredensborg Kommune

Fredensborg Kommune

Egevangen 3 B
2980 Kokkedal

Telefon: +45 72 56 50 00 fredensborg@fredensborg.dk

Telefontider

Høringer og afgørelser Oplevfredensborg.dk Facebook - Fredensborg Kommune
Adgang med tegn Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback