Sproggaven er en tidlig pædagogisk sprogindsats som supplement til børns sprogindlæring.
En tidlig sprogindsat kan være af afgørende betydning for børns muligheder senere i livet.
- Forside
- Borger
- Dagtilbud 0 - 5 år
- Vi har fokus på
- Sproggaven
Sproggaven er en tidlig pædagogisk sprogindsats som supplement til børns sprogindlæring.
En tidlig sprogindsat kan være af afgørende betydning for børns muligheder senere i livet.
Til arbejdet med den udvidede dialogiske læsning er der udvalgt 16 bøger, der tilsammen udgør Sproggavens bogkanon.
De 16 bøger er aldersopdelt med 3 - 4 bøger pr. alder.
Med alder menes der ikke biologisk alder, men sprogalder for at imødekomme, at nogle børn i deres sproglige udvikling befinder sig et andet sted end dér, hvor deres biologiske alder tilsiger dem at være.
På den måde sikres det, at der arbejdes med børnene på en måde, der ligger indenfor deres zone for nærmeste udvikling.
1-2 år
2-3 år
3-4 år
4-5 år
5-6 år
Til hver af de 16 bøger i Sproggavens bogkanon er der blevet udviklet en bogfolder, som skal bidrage til kvalificere og systematisere arbejdet med den udvidede dialogiske læsning.
Se bogfolderne.
2 - 3 år Muldvarpen, der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved
3 - 4 år Bette-Bøv - Krudt og ukrudt
3 - 4 år Guldlok og de tre bjørne
3 - 4 år Jeg kan altså ikke sove
4 - 5 år Nour og Noras første dag i børnehave
4 - 5 år De tre Bukke Bruse i badeland
4 - 5 år Kender du Pippi Langstrømpe
Herunder finder du forældreark
2 - 3 år Muldvarpen, der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved
3 - 4 år Guldlok og de tre bjørne
3 - 4 år Jeg kan altså ikke sove
3 - 4 år Bette-Bøv, Krudt og ukrudt
4 - 5 år Nour og Noras første dag i børnehaven
4 - 5 år De tre Bukke Bruse i badeland
4 - 5 år Kender du Pippi Langstrømpe
Den særlige form for udvidet dialogisk læsning, der arbejdes med, er beskrevet mere generelt i en nedenstående håndbog.
Som udgangspunkt for udvælgelsen af bøgerne er der blevet udarbejdet udviklingsoversigter for såvel sproglig, som motorisk udvikling hos 0-6 årige børn. Udover at ligge til grund for bogudvælgelsen, ligger de også til grund for udarbejdelsen af den metodiske læsefolder, der er udviklet til hver bog.
Se oversigt over udvikling af sprogfærdigheder
Se oversigt over udvikling af motoriske færdigheder
Ønsker du yderligere information om projektarbejdet, kan du kontakte pædagogisk konsulent i Fredensborg Kommune, Susanne Søholt på suss@fredensborg.dk eller på 72 56 55 51.
Ønsker du information om metoden udvidet dialogisk læsning, kan du kontakte læsekonsulent i Fredensborg Kommune, Marianne Aaen Thorsen på mtho@fredensborg.dk eller på 72 56 22 77
Både Fredensborg Bibliotekerne og Nationalt Videncenter for Læsning er tætte samarbejdspartnere.
Endvidere er der etableret samarbejdsflader til kommunens sundhedspleje og tale-/hørepædagoger.
Der arbejdes også på at skabe samarbejde med kommunens folkeskoler omkring en videreførelse af arbejdet ind i overgangen fra børnehave til SFO og skole. Endelig er der indledt samarbejde med NOTA og VUC Nordsjælland omkring dét at gøre projektmaterialet tilgængeligt for personer med læsevanskeligheder.
Tre fonde har valgt at støtte projektet, hhv. Velfærds- og Forskningsfonden for Pædagoger, TrygFonden og LB Fonden.
Med projektet sættes der ind ift. det pædagogiske personales rolle som sproggivere i 0-6 års dagtilbud. Dette sker med afsæt i arbejdet med en særlig form for udvidet dialogisk læsning, der supplerer mere traditionel dialogisk læsning med forskellige andre forskningsbaserede metoder. Endvidere sættes der ind ift. samarbejdet med forældre omkring børns sprogindlæring.
Med sit metodiske afsæt er det forventningen, at der vil ske en markant forbedring af 0-6 årige børns færdigheder sprogfærdigheder og literacy-kompetencer, dvs. deres evne til at forstå og anvende talesproget og forskellige slags skriftlige tegn.
Projektet er forankret i Center for Skole og Dagtilbud.
I projektet deltager alle kommunale og selvejende 0-6 års institutioner samt en enkelt puljeinstitution i Fredensborg Kommune.
Projektarbejdet er beskrevet i en projektbeskrivelse, der opdateres løbende i takt med at projektet tager form og videreudvikles.