Hjem Borger Børn og unge Trivselsplan børn og unge Plan for bedre trivsel blandt børn og unge

Plan for bedre trivsel blandt børn og unge

Vi drømmer om at være en kommune, hvor børn og unge generelt trives og er glade for deres liv. Heldigvis trives de fleste af kommunens børn og unge godt, men samtidig er antallet af børn og unge, der oplever mistrivsel på forskellig vis, desværre steget.

I Fredensborg Kommune kommer udviklingen bl.a. til udtryk ved

• Faldende trivsel set ud fra den nationale trivselsmåling.
  • Stigende antal underretninger med bekymring for et barns eller en ungs trivsel og udvikling.
  • Flere visiterede ansøgninger pædagogisk-, psykologisk vurdering (PPV’er).
  • Flere børn og unge segregeres fra almenområdet.
  • Stigning i antallet af psykiatriske diagnoser.

Byrådet har besluttet at sætte en målrettet indsats i gang for at skabe et godt grundlag for, at flere børn og unge kan trives. Arbejdet forankres i en dynamisk 2030-plan med initiativer, som løbende udvikles og afprøves over de kommende år.

Initiativerne målrettes den brede, almene gruppe af børn og unge mellem 0 og 17 år.

Tegn på det virker

Arbejdet med børn og unges trivsel er komplekst og det er svært at måle hvad virker. Disse indikatorer bruges som tegn på, om initiativerne virker:

• Vi ønsker at knække kurven for den stigende mistrivsel. I 2030 vil Fredensborg Kommune være blandt de 20 kommuner med højest trivsel. Det følger vi dels op på via de årlige nationale trivselsundersøgelser blandt skoleelever og dels via de voksnes oplevelse af børnenes trivsel.
  • Vi arbejder for at flere børn og unge profiterer af at være en del af almenmiljøet i enten dagtilbud eller skole. Vi følger udviklingen ved at følge antallet af børn og unge, der segregeres til eksterne specialtilbud.
  • Vi ser, at børn og unge er aktivt deltagende i fritidslivet. Det følger vi op på gennem foreningernes medlemsopgørelser.
    Tillidsfulde og stærke relationer mellem børn og voksne er essentielle for trivsel. De fagprofessionelle voksne har ansvar for at de gode relationer opbygges, hvilket kræver både overskud og de rette kompetencer. Derfor kigger vi også på tegn på ændringer i de professionelle voksnes trivsel og sygefravær.

Temaer

2030-planen bygges op omkring en række retningsgivende temaer. Temaerne er et udtryk for, hvor organisationen oplever, at ”skoen trykker” – områder der skal arbejdes med for at hæve trivslen blandt børn og unge.