Hjem Borger Børn og unge Barnets indgang Hvad sker der, når du har talt med os

Hvad sker der, når du har talt med os

Når du har været i kontakt med os, får du måske at vide, at vi har brug for mere viden om dig.

Det kan også være, du skal tale med nogle andre. Men hvad sker der egentlig i sådan en proces?

Hvis du skal til møde med kommunen, så skal du mødes med en familierådgiver som vil spørge ind til, hvordan du har det, både når du er i skolen og derhjemme.
Rådgiveren spørger for at finde ud af, hvad der er godt og skidt i dit liv, og hvordan du får den hjælp, som passer til dig.

Mødet foregår enten i et lokale hos kommunen (fx på rådhuset i Kokkedal), eller et andet sted du kender godt og som føles trygt for dig.

Til mødet med rådgiveren må man gerne have en voksen med. Det kan enten være din mor eller far, en anden voksen som du er glad for, eller en voksen fra din skole. Hvis man vil, må man også tale med rådgiveren alene.

Familierådgiveren samler alle de informationer, der fortæller hvordan du har det.
Det gør rådgiveren ved at tale med dig og din familie. Måske taler rådgiveren også med din skole, for at høre om, hvordan det går der.

Men i sidste ende er det en af rådgiverens vigtigste opgave, at finde ud af hvad DU syntes, der skal ske.
Din mening er virkelig vigtig og SKAL være med til at bestemme, hvilken støtte I skal have.

Når familierådgiveren har talt med dig og dine forældre, så skal rådgiveren finde ud af, hvordan du og din familie hjælpes og støttes bedst muligt. Måske beslutter rådgiver, at du og din familie ikke har brug for hjælp, da I godt kan klare det selv.

Måske beslutter rådgiveren, at det kunne være godt med støtte. Det kan være noget hjælp til dine forældre, hvor der kommer nogen og taler med dem, om det der skal blive bedre, eller det kan være, at der kommer nogen og taler med dig, og hjælper dig med det som er svært.