Skip til hoved indholdet Kontakt

Ansøgning om hjælpemidler

Der er forskellige ansøgningsskemaer afhængig af hvilket hjælpemiddel du søger.

Klik på den ansøgning der er relevant for dig og du vil blive ført til ansøgningsskemaet.
Du skal bruge dit MitID for at logge på.

Har du ikke MitID kontakt Kontaktcenteret på telefon 72 56 50 00.

Ansøgningsskemaer til hjælpemidler

Ansøg om kropsbårne hjælpemidler Ansøg om el-scooter, el-kørestol, hjælpemotor, cykel Ansøg om andre hjælpemidler - inkontinens, høreapparat, sanseprodukter, forbrugsgoder, hjælp til boligændringer

Forklaring på hjælpemidlerne

Kropsbårne hjælpemidler omfatter produkter fremstillet til at afhjælpe en varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, og for at gøre dig så uafhængig som muligt af andres hjælp i dagligdagen.
Det kan fx dreje sig om:

  • Arm og handskekompression
  • Brystproteser
  • Hjælpemidler til diabetikere (fx. teststrimler, lancetter og kanyler)
  • Ortopædisk fodtøj (fodindlæg, tilretning af eget fodtøj, fx skoforhøjelse og gængesåler)
  • Parykker og toupé
  • Kompressionsstrømper
  • Arm- og benskinner, bandager og dropfodsstimulatorer
  • Stomiprodukter
  • Støttekorsetter

Hvem kan få det?

Du kan få støtte, hvis hjælpemidlet i væsentlig grad kan:
• afhjælpe din nedsatte funktionsevne
• lette din hverdag

Sagsbehandlingstid

Der er en sagsbehandlingstid på 4 uger

Fritvalgsordning

Borgeren kan vælge selv at købe et hjælpemiddel hos en anden leverandør end kommunens.

Kommunen skal godkende hjælpemidlet som egnet til at opfylde behovet.

Refusion

Kommunen refunderer højst det beløb, som kommunen selv kunne have anskaffet hjælpemidlet til hos sin leverandør.

Hvis borgeren vælger et dyrere produkt, betaler borgeren selv merprisen.

Begrænsninger

Frit valg gælder ikke, hvis kommunen kan tilbyde et hjælpemiddel, der er identisk med det ønskede.

Disse hjælpemidler kan måske aflaste dig eller dit barn, hvis en af jer har en varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.

Kommunen yder støtte til dig, hvis et hjælpemiddel kan afhjælpe en funktionsnedsættelse, lette dagligdagen eller er nødvendig for, at du kan udføre et erhverv.

Andre hjælpemidler kan fx være:

  • Inkontinenshjælpemidler

  • Høreapparater

  • Briller

  • Forbrugsgoder

  • Bopælsændringer

Borgeren kan vælge selv at købe et hjælpemiddel hos en anden leverandør end kommunens.

Kommunen skal godkende hjælpemidlet som egnet til at opfylde behovet.

Refusion

Kommunen refunderer højst det beløb, som kommunen selv kunne have anskaffet hjælpemidlet til hos sin leverandør.

Hvis borgeren vælger et dyrere produkt, betaler borgeren selv merprisen.

Begrænsninger

Frit valg gælder ikke, hvis kommunen kan tilbyde et hjælpemiddel, der er identisk med det ønskede.

Feedback

Hold dig opdateret med nyt fra os

Fredensborg Kommune

Egevangen 3 B
2980 Kokkedal

Se hvordan du kontakter os

Telefon: +45 72 56 50 00
fredensborg@fredensborg.dk

Mere fra os

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback